yuzdeyuzhaber

"ASIL İBADET CAMİ VE CEMEVİ'NDEN ÇIKINCA BAŞLAR"

GÜNDEM

İhsan Eliaçık hoca, " Aleviler döndükleri semahları ile sünniler de kıldıkları namaz ile kurtulacaklarını sanıyorlar. Yok böyle birşey" dedi.

Geçmişte cemevine gittiğini burada hem semaha katıldığını hem dedelerle sohbet ettiğini anlatan Eliaçık hoca, " Dede, biz semah icra edeceğiz, siz kenarda oturabilirsiniz dedi. Ben de , biz buraya seyretmeye gelmedik, katılacağız dedim. Karşıda Hz. Ali’nin resmi var. Bazı Sünniler buraya gelince secde etmiyor, çünkü resme secde edilmez diye inanıyor, sonra bizde deyişler var. Çalınıyor, söyleniyor, dedi. Ben de biz onları aştık, dışarı çıkınca sana anlatırım dedim ve katıldık. Sonra dışarı çıkınca dedeye sordum, sen camiye gelip teravih namazına katılabilir misin dedim. Gelmem, gelirsem beni düşkün ilan ederler dedi. Şimdi bazı Sünniler de kendi ibadetlerini daha ciddi buluyorlar ve cemevindekine cümbüş diyorlar. Halbuki ben namazla niyazı, namazla semahı aynı görüyorum" dedi.

Cami ile cemevini de aynı gördüğünü kaydeden Eliaçık hoca, şunları söyledi: " Namaz da semah da kelimenin gerçek anlamıyla yani Kuran’da geçen anlamıyla ibadet değildir, bunlar nüsuktur. Bunlar sembolik hareketlerdir. Asıl ibadet camiden, cemevinden çıkınca başlar. Dışarı çıkınca komşusuna karşı nasıl davranıyor, işyerinde nasıl davranıyor, parayla ilişkisi nasıl, kul hakkı yiyor mu, emeğin hakkını veriyor mu, dürüst mü, yalan söylüyor mu? Ben bunlara bakarım. Bunlara bakarak bir kişinin iyi bir insan olup olmadığı anlaşılır. Sırf semah dönmesi ve namaz kılmasına bakarak değil. Alevilerden bazılarıyla, Sünnilerden bazıları döndükleri semah ile kıldıkları namazın kendilerini kurtaracaklarını sanıyorlar. Ben bunu söyleyince Alevi çevrelerinde biz de tam bunu söylemek istiyorduk, diyorlar. Biz semahı zaten böyle görmüyoruz, ama Sünniler bize namazı, orucu dayatıyorlar, diyor Aleviler. "Bir kez gönül kırdın ise, Bu kıldığın namaz değil. Er ola, alçaktan baka, Yücelerden bakan göz değil" demiş Yunus Emre. Aleviler bunu söylüyor. Dolayısıyla benimkisi de böyle Alevi meşrebine daha yakın. Ben namaz, oruç, örtü, hac,bunlar tümüyle yok demiyorum. Var ama teferruattır, diyorum. Aleviler bunların yerine başka şeyler koymuştur ve benim için bu da makbuldür. Kuran’a göre Allah’a ulaşmanın bin bir tülü yolu vardır. Semah da namaz da bir vesiledir. Ben bunları gittiğim bir çok cemevinde anlattım. Ama Sünni ,Müslüman, Türk bir kültürden geldiğim için- bu egemen bir kültürdür- diyorum ki bu egemen kültürün ötekisi zulme ve haksızlığa maruz kalmışsa onun yanında yer almamız geriyor." (Yon Dergısı)
Yorum yapabilmek için lütfen sitemizden üye girişi yapınız!

Yorumlar (2)

Mehmet 10 Yıl Önce

Sayın Eliaçık Hoca...Bu yorumunuza katılmakla birlikte,bir ayrıntıyı eklemek istiyorum camiyle cemevi arasındaki ayrıntılarından bir tanesi,razılık almaktır. Cemevlerinde razılık alınır. Çünki Kuranın ayetinde dediği gibi "Ey can dön rabbine razı etmiş ve edilmiş olarak."Kul kuldan razı olursa Allahta o kuldan razı olur.Camide bu sorolmuyor.Cemevinde kadın ve erkek ve çocukları ile birlikte ibadet yapılır.Bunu camide göremezsiniz maalesef.İnançların tümünde ritüellerin anlamları vardır.Burada hedef Kamil- insan olmaktır. saygılarımla..

demir 10 Yıl Önce

Sayın İhsan Eliaçık Teşekkür ediyorum

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.