'KENDİNİZE GELİN...'

İhsan Eliaçık hoca, " Aleviler döndükleri semahları ile sünniler de kıldıkları namaz ile kurtulacaklarını sanıyorlar. Yok böyle birşey" dedi.

18 Şubat 2015 Çarşamba 14:48
'KENDİNİZE GELİN...'
Geçmişte cemevine  gittiğini burada hem semaha katıldığını hem dedelerle sohbet ettiğini anlatan Eliaçık hoca, " Dede, biz semah icra edeceğiz, siz kenarda oturabilirsiniz dedi. Ben de , biz buraya seyretmeye gelmedik, katılacağız dedim. Karşıda Hz. Ali’nin resmi var. Bazı Sünniler buraya gelince secde etmiyor, çünkü resme secde edilmez diye inanıyor, sonra bizde deyişler var. Çalınıyor, söyleniyor, dedi. Ben de biz onları aştık, dışarı çıkınca sana anlatırım dedim ve katıldık. Sonra dışarı çıkınca  dedeye sordum, sen camiye gelip teravih namazına katılabilir misin dedim. Gelmem, gelirsem beni düşkün ilan ederler dedi. Şimdi bazı Sünniler de kendi ibadetlerini daha ciddi buluyorlar ve cemevindekine cümbüş diyorlar. Halbuki ben namazla niyazı, namazla semahı aynı görüyorum" dedi.


Cami ile cemevini de aynı gördüğünü kaydeden Eliaçık hoca, şunları söyledi: " Namaz da semah da kelimenin gerçek anlamıyla yani Kuran’da geçen anlamıyla ibadet değildir, bunlar nüsuktur. Bunlar sembolik hareketlerdir. Asıl ibadet camiden, cemevinden çıkınca başlar. Dışarı çıkınca komşusuna karşı nasıl davranıyor, işyerinde nasıl davranıyor, parayla ilişkisi nasıl, kul hakkı yiyor mu, emeğin hakkını veriyor mu, dürüst mü, yalan söylüyor mu? Ben bunlara bakarım. Bunlara bakarak bir kişinin iyi bir insan olup olmadığı anlaşılır. Sırf semah dönmesi ve namaz kılmasına bakarak değil. Alevilerden bazılarıyla, Sünnilerden bazıları döndükleri  semah ile kıldıkları namazın kendilerini kurtaracaklarını sanıyorlar. Ben bunu söyleyince Alevi çevrelerinde biz de tam bunu söylemek istiyorduk, diyorlar. Biz semahı zaten böyle görmüyoruz, ama Sünniler bize namazı, orucu dayatıyorlar, diyor Aleviler. "Bir kez gönül kırdın ise, Bu kıldığın namaz değil. Er ola, alçaktan baka, Yücelerden bakan göz değil"  demiş  Yunus Emre.  Aleviler bunu söylüyor. Dolayısıyla benimkisi de böyle Alevi meşrebine daha yakın. Ben namaz, oruç, örtü, hac,bunlar tümüyle yok demiyorum. Var ama teferruattır, diyorum. Aleviler bunların yerine başka şeyler koymuştur ve benim için bu da makbuldür. Kuran’a göre Allah’a ulaşmanın bin bir tülü yolu vardır. Semah da namaz da bir vesiledir. Ben bunları gittiğim bir çok cemevinde anlattım. Ama Sünni ,Müslüman, Türk bir kültürden geldiğim için- bu egemen bir kültürdür- diyorum ki bu egemen kültürün ötekisi zulme ve haksızlığa maruz kalmışsa onun yanında yer almamız geriyor." 

yuzdeyuzhaber





Son Güncelleme: 18.02.2015 14:55
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol

Avatar
süleyman inceoğlu 2015-02-18 16:14:15

bir alevi olarak görüşlerine kesinlikle katıldığım bir yazı olmuş.küçüklükten bu yana ömer,osman,ebubekir isimlerine kinle büyüdüğüm bir etnik mezhep yapısından sevgi ve hoşgörü ile tüm insanlığın eşit olduğuna karar vermem yine aynı mezhebin değer ve fikirlerini anlayarak oldu.sorun ister alevi ister sunni olsun kendi ataerkil yapısından almış olduğu ve öğrenmiş olduğu edilgen tavırların neticesidir,önemli olan kendi öz benliği ile tarafsız ve hükümsüz okuyup araştırıp düşünebilmesidir.

Avatar
kemal 2015-02-18 16:52:23

Çok doğru ibadetinin bin türlü yolu var.teşekkürler hocam..

Avatar
Çorapsız 2015-02-19 09:30:37

sizler yazıyı nasıl okuyup ta ne anlıyorsunuz? adam namaz kılmayın, semah yapmayın demiyor ki! adamın demek istediği, (zeten açık açık yazmış) "gerçek ibadet namazdan sonra başlar” demiş. sen çalarsan, yetim hakkı yersen, adaleti kollamazsan, aklın fikrin üç kağıtta ise; başını secdeden kaldırmadan 100 yıl namaz kılsan faydasız” diyor. namaz tabiiki Allahın emri. kılınacak! ama, sadece şekilde kalmasın diyor yazar!.. namazımızı kılıyorsak arkasında durmamız gerekir diyor. söylemek istediği bu..

Avatar
kamil 2015-02-18 17:09:08

öğrenmek için soruyorum? Kuranda 5 vakiti ve her vakitte kaç rekat olacağını hangi ayet de yazıyor ?

Avatar
Çorapsız @Muammer Sağlam 2015-02-19 10:28:32

muammer arkadaşım, Allah kuran-ı kerimde "senin dinin sana, benim dinim bana!” diye hüküm verirken sen nasıl hüküm veriyorsun?

Avatar
Fettahli 2015-02-19 03:13:22

Diyanet Vakfi : (Resûlüm!) Sana vahyedilen Kitab'ı oku ve namazı kıl. Muhakkak ki, namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allah'ı anmak elbette (ibadetlerin) en büyüğüdür. Allah yaptıklarınızı bilir.
Ankebut 45

Avatar
salih özyalçın 2015-02-18 17:39:34

ya hocam senin dediğini anlamaları için kuranı özümsemeleri ve beyinlerine kazımaları gerekmiyormu

Avatar
Sevinç akgün 2015-02-18 21:42:53

Kesinlikle hocam katılıyorum ibadetin bin şekli vardır ve özündede algılana sen dışarıda kalp kır kul hakkı ye yada günahlardan arınmak için ibadeti kullan .. Bu evreni yratan yaradanın senin namazınla niyazınla cehennemden kurtulacağı umuduyla kılan birinin aklına şaşarım .. ibadet yaratan ile kul arasındadır .. şöyleki yeryüzünde kimden iyilik ve güzellik sevgi görürsen o kişiye nasıl teşekkür edeceğini bilemezsin içsel olarak kendini hep borçlu hissedersin maddi veya manevi senin borcun senin yaradanına..akıl hocanda kendinsin. hadi şimdi dinine ne siyaseti nede kimseyi karıştırma, asla bunada izin verme...